Pardon, nejste eNeschopný

Pardon, nejste eNeschopný

Ať už jste pekař, který se ráno snaží připravit dozlatova upečené rohlíčky nebo řidič převážející křehký čínský porcelán, musíte si své povinnosti splnit nejlépe, jak zvládnete. Co se ale stane, pokud požadavky zákazníků nenaplníte? Řeší se, kde se stala chyba a hledá se důvod. Jak se však zachovat v případě, kdy je problém zřejmý, ale neexistuje nikdo, kdo by za něj byl zodpovědný, resp. nikdo, na koho bychom se přímo obrátili pro jeho vyřešení?

A co po nás vlastně chcete? Máte internet, tak si to najděte.

…zodpovědná odpověď pracovnice České pošty na dotaz ohledně poskytovaných služeb

Tento článek se netýká přímo tématu využití aplikací v projekční praxi, ale připravuji si jím prostor pro další z navazujících příspěvků o odpovědnosti např. při zavádění novinek v IT oblasti. Dnes bych se rád zamyslel nad fungováním nově zavedeného systému eNeschopenek pro lékaře, který krásně demonstruje případ odpovědnosti při spouštění nových systémů nejen ve státní správě. Doufejme, že se podobným způsobem nebude zavádět i povinnost pro informační modelování v roce 2022.

O eNeschopenkách

Jako manžel lékařky mám aktuálně o fungování nového systému informace jak z pozice doktora, tak z pozice člověka, který byl nucen odejít na nemocenskou. Svět není černobílý a někde tak mohou být skutečnosti se zaváděním lepší. Informace z lékařského prostředí jsou však poměrně výmluvné.

Do ledna 2020 fungoval systém tak, že jsme přišli k lékaři, který nám připravil formuláře a my je následně někde odevzdali. Od nového roku se však situace trochu přiblížila 21. století a přešlo se na elektronické zadávání. Celý systém by měl fungovat asi takto.

Leden 2020

Zavedení eNeschopenek. Lékař má povinnost vyplnit údaje v systému, proč pacient odchází na nemocenskou a předepisuje další doktorské podrobnosti 🙂

Systém

Všechny informace se propisují do celostátní databáze, kde jsou pravděpodobně k nahlédnutí úředníkům z příslušných ministerstev a úřadů, aby vám po 14 dnech mohli začít počítat příspěvek na nemocenskou od státu.

Pro zaměstnavatele

O vaší nemocenské se samozřejmě doví i váš zaměstnavatel, který vám i přes vaši nepřítomnost v práci proplácí část mzdy, na kterou máte ze zákona nárok.

Hurá do práce

Lékař ukončí vaši nemocenskou, což je signálem pro každý z úřadů, aby přestal počítat příspěvky a v dalším měsíci vám naposledy vyplatí peněžitou výpomoc. Vy se v klidu vracíte do práce.

Tento zjednodušený popis jistě nedemonstruje celou složitost zaváděného systému, nicméně nepopisuje ani obrovské množství problémů, které se po spuštění projevily a které mohly být řádnou přípravou odhaleny.

Odpovědnost ve vzduchoprázdnu

Systém nefunguje dle původního zamýšlení, kterým mělo být ulehčení lékařům od složitého papírování, ale i další návaznosti na státní a jiné systémy. Známé problémy zavádění eNeschopenek jsem se snažil vypsat níže. Doufám, že se jim v budoucnu vyhneme lepší přípravou.

Vymýšlíme to!

Při přípravě projektu se často zapomíná na ty, kterých se má produkt týkat. Koncepce může vypadat skvěle do doby, než jej začne využívat člověk nezasvěcený do vývoje, který náhle odhalí chyby, o kterých se tvůrcům ani nesnilo. V ostrém fungování je tak např. problém při zadávání cizinců, kteří nejsou vedeni pod rodným číslem.

Zavádíme, netestujeme!

Při přípravě bylo lékařům údajně slíbeno, že před ostrým spuštěním systému bude k dispozici zkušební období, ve kterém se celý proces vyzkouší a doladí. Ministerstvo uvádí, že testování bylo možné od prosince 2019 – tedy jeden měsíc před spuštěním, je to dostatečné?

Zavedli jsme, pracujte.

Další chybou při zavádění bylo takové české známé „Hození do vody“. Lékaři nedostali řádné instrukce od svých zaměstnavatelů, kterým mohli informace chybět přímo od ministerstva. Místo toho, aby tedy čas ušetřili, museli na začátku metodou pokus omyl zkoušet co a jak. Systém vám samozřejmě neřekne, že vše proběhlo v pořádku, a tak se to doví až pacient po několika týdnech.

Správa neví jistě…

Informovanost ze strany státní správy je v případě problému téměř nulová. Na telefonních linkách nelze zjistit v jakém stavu jsou vaše požadavky, což v principu znamená, že někde běhají jednotlivé papíry, ne však data, ke kterým má každý přístup. Co tedy znamená to „e“?

Na koho se obrátit?

Jak už to tak v IT občas bývá, aplikace a systém sice existuje, ale podpora k němu často chybí. Uživatelé jsou sice nuceni systém využívat, ale přes jeho problémy a chyby jim práci komplikuje a odvádí jejich pozornost od skutečných problémů. Odpovědná osoba chybí nebo neví, jak situace vyřešit efektivně a oficiální helpdesk může být vytížen na maximum, takže se čeká.

Doba papírová trvá?

eNeschopenka nenahrazuje plně papírové formuláře, jak by se mohlo zdát. Stále je nutné část údajů vyplnit ručně a tisknout dokumenty. Jedná se tak o polovičaté řešení, které jistě stálo spoustu peněz, vláda si udělá křížek, ale efekt nemusí být zrovna pozitivní.

Při zavádění nového systému je nutné řádné testování, informovanost, spolupráce a především adopční doba. V případě takto velkého projektu musí být připraven i tým zabývající se aktivním řešením problémů ať už na straně státu nebo na straně dodavatelů dílčí IT systémů. Představa, že by se stejným způsobem zaváděl bankovní systém, je dnes nepředstavitelná. Jakákoliv soukromá společnost by podobným zavedením ohrozila své působení na trhu, zatímco státní správa nedokáže ani přiznat, že systém nefunguje a postih hrozí maximálně lékařům. A kdo je vlastně za celý zmatek zodpovědný? To nikdo neví.

Dopravní inženýr, projektant, specialista na Civil 3D, technický konzultant, vývojář a školitel.

avatar

Jakub Kareš

autor blogu